fbpx

Support center

Undrar du något? Här har vi svarat på de vanligaste frågorna om Interrailpassen, resa med Interrail med mer!

Jag är intresserad av Interrail

Interrailpasset är en fysiskt biljett som låter dig resa praktiskt taget obegränsat inom alla deltagande järnvägsnät i Europa. Interrailpasset gäller som en grundbiljett (färdbiljett) men ibland krävs det att du köper till en platsreservation.

Själva ordet ”Interrail” är en modern benämning på ”tågluffa” eller ”att tågluffa”.

Belgien, Bosnien-Herzegovina, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Makedonien, Montenegro, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern och Österrike.

Beställa Interrail Pass

I fall ditt pass har gått ut och du inte har hunnit fått ett nytt ännu går det bra att ange passnumret från ditt utgångna pass i beställningen. Observera dock att om du gör detta måste du ta med både ditt utgångna och ditt nya pass när du reser!

Du anger Sverige som boendeland, men eftersom du har ett utländskt pass så kommer du behöva ta med dig ett intyg från en myndighet som styrker att du bor i Sverige på resan.

Jag har ett Interrail Pass

Det är okej. Om du har ett långt namn så kapas namnet automatiskt för att få plats på Interrail Passet.

Interrail Passen trycks på ett värdesäkrat papper och kan därmed ej ersättas ifall det tappas bort, förstörs eller blir stulet.
Om detta mot förmodan händer måste du köpa ett nytt Interrail Pass, eller nya tågbiljetter. Kontrollera i förväg med ditt försäkringsbolag ifall de täcker dessa omkostnader.

Platsreservationer

En platsbiljett är en kompletterande biljett till ditt Interrailpass och ingår alltså inte i själva passet. Platsbiljetten gäller på en bestämd avgång och ger dig bland annat en garanterad sittplats på tåget.

På en del tåg behövs det en särskild platsreservation.
Om ett tåg har obligatorisk platsbokning måste man boka till en platsbiljett utöver Interrailpasset för att man som resenär ska komma med ombord. Snabbtåg och nattåg har i allmänhet krav på platsbokning. Länder som vanligtvis har obligatorisk platsbokning är Frankrike, Spanien och Italien.

Interrail Mobil-Pass

Vårt Mobil-Pass är en papperslös biljett som kan läggas till direkt i din mobil. I appen kan du planera din resa, förbereda ombordstigning på tåget och utforska 33 europeiska länder, njut av mer frihet än någonsin tidigare!

  • Köp nu, resa upp till 11 månader senare
  • Du behöver inte välja startdatum förrän du reser
  • Fri frakt – lägg till den i appen
  • Fri ersättning av ditt Mobil-Pass om du tappar telefonen

Att resa med ett Mobil-Pass är enkelt – allt du behöver är din telefon, Rail Planner-appen och en internetanslutning (minst var tredje dag). Välj bara ett Pass i kassan så skickar vi dig en personlig kod i din beställningsbekräftelse via e-post, ladda sedan upp ditt pass i appen.

Använd Rail Planner-appen för att söka efter resvägar. Tryck för att spara dem i ”My Trip”, där du kan se en översikt över dina resplaner. När du är redo att stiga på tåget, tryck för att lägga till resan i ditt Pass så visas det på din biljett i ”My Pass” redo för inspektion ombord.

Nej, tyvärr kan vi inte direkt byta ut ett Mobil-Pass mot ett Pappers-Pass, eller tvärtom, eftersom dessa Pass underhålls av separata system.

Om ditt Pass fortfarande är kvalificerat för återbetalning kan du begära återbetalning och göra en ny beställning för en annan typ av Pass. Men tänk på att det kan medföra en extra kostnad.

Om du tappar din telefon med ditt Mobil-Pass på den, kontakta kundtjänst så snart du kan så hjälper vi dig.

Nej, det är inte möjligt att få en återbetalning efter att du har använt ditt Mobil-Pass, även om du fortfarande har resdagar kvar.

Ditt Mobil-Pass kontrolleras regelbundet mot vårt system för att säkerställa dess giltighet och förhindra bedrägerier, vilket innebär att du måste vara online minst en gång var tredje dag.

Vi skickar ett meddelande 24 timmar innan dina tre dagar är slut så att du kan hitta en internetanslutning. Om du är på ett tåg kan det finnas Wi-Fi ombord som du kan använda. Appen uppdateras inte i bakgrunden, så du måste öppna appen när du hittar en anslutning så att vi kan kontrollera ditt Mobil-Pass.

Om du inte har varit online på mer än tre dagar betraktas ditt Mobil-Pass som inaktivt och du kan inte använda ditt Pass förrän du ansluter till internet och öppnar appen.

Nej, det är inte möjligt att lägga till fler dagar eller länder i ditt Pass. Om du bestämmer dig för att resa längre kan du helt enkelt köpa ett nytt Pass och lägga till det i din telefon.

För iOS är minimikraven:

  • iOS 10.0
  • iPhone 5

För Android är minimikraven:

  • Android 6.0

Aktivera ditt Mobil-Pass

Följ stegen nedan för att aktivera ditt Interrail Pass i tre enkla steg.
Kom ihåg att du behöver en internetanslutning under aktiveringsprocessen och för vissa funktioner i appen.

Ladda ner senaste versionen av Rail Planner appen för iOS eller Android för att komma igång.

Apple App StoreGoogle Play

Starta Rail Planer appen i din telefon klicka sedan på fliken ”My Pass”.
Klicka på ”Add your Pass”.

Ange ditt efternamn och det Mobil-Passnummer som du fick i bekräftelsemejlet.

När Mobil-Passet är aktiverat så kan du hitta det under fliken ”My pass”

Du väljer själv hur många personer som ska finnas aktiverade på en enhet. Men kom ihåg att ett Mobil-Pass bara kan finnas aktiv på en enhet åt gången.

Reser ni i grupp?
Du kan lägga till så många Mobil-Pass till din enhet som du vill. Kom bara ihåg att du inte kan flytta ditt Mobil-Pass till en annan enhet när det är aktiverat för resor. Tänk på att om ni reser som en grupp med flera Mobil-Pass och alla finns på en enhet så måste ni alltid resa samtidigt.

Reser du med barn?
Varje barnpass ska läggas till på samma enhet som minst ett vuxenpass, eftersom barnpass inte är giltigt utan vuxenpass. Barn under 4 år kan resa med dig gratis utan eget Mobil-Pass.

Så här håller du reda på de resor du tar.
Tryck på fliken ”My Trip”
Skapa en ny resa och ge den ett namn.
Eller välj en resa som du redan har skapat. Du ser en lista över dina befintliga resor som du kan välja mellan.

Har du mer än ett Mobil-Pass på din enhet?

Varje Mobil-Pass behöver sin egen resa, så om du har flera Mobil-Pass på din enhet behöver du en separat resa för varje Mobil-Pass. Om du redan har skapat en resa kan du duplicera en befintlig resa för att koppla en kopia av resan till ett annat Mobil-Pass. Det är enkelt att lägga till resor från planeraren till flera resor samtidigt, och du kan namnge varje resa till något annat för att hålla reda på alla dina resor.

Innan du börjar din resa måste du aktivera ditt Mobil-Pass så att det är klart för resan.
Du behöver ditt respass eller nationellt ID-kort som du reser med och du måste veta vilket datum du tar ditt första tåg.

Ange ditt pass-nummer eller Nationella ID-nummer.
Detta ska matcha dokumentet som du reser med eftersom du kan behöva visa det för biljettinspektörer. Se till att dina uppgifter är uppdaterade om du nyligen har förnyat ditt respass. Välj din första resdag. Det här är den första dagen du använder ditt Mobil-Pass för att resa. Ditt Mobil-Pass är giltigt från och med denna dag tills det går ut.

Inte säker på när du börjar din resa?
Oroa dig inte, du kan komma tillbaka till detta steg senare. Du kan aktivera ditt Mobil-Pass fram till den dag du börjar resa.

Kom ihåg att du inte kan gå ombord på ditt första tåg om inte ditt Mobil-Pass har aktiverats, och du måste vara online för att aktivera ditt Mobil-Pass.

Reser du senare?
Ingen brådska – du kan aktivera ditt Mobil-Pass upp till 11 månader efter inköpsdatumet.

Nu är du redo att påbörja din tågluff!

Kontakta vår kundtjänst

Hittade du inte svaret på din fråga?
Fyll i formuläret nedan eller ring vår kundtjänst på 0771-75 75 70 så hjälper vi dig!

    Ditt namn

    Din e-postadress

    Ditt meddelande

    Interrail.se ägs och drivs av TrainPlanet AB (org nr 5566143102), Storsjöstråket 15, 83157 Östersund.